Slučajni menadžer: Što možemo naučiti o poslovanju, vjeri i pozivu iz iskustva biblijskog Josipa „slučajnog menadžera“ u Egiptu

Albert M. Erisman
Slučajni menadžer: Što možemo naučiti o poslovanju, vjeri i pozivu iz iskustva biblijskog Josipa „slučajnog menadžera“ u Egiptu
Zagreb, Partner, 2016., 242. str.

Albert M. Erisman predavač je poslovne etike, poslovanja i tehnologije u poslovnoj školi Sveučilišta Seattle Pacific. Od 2011. godine predaje i na doktorskom studiju teologije rada, poslovne etike i liderstva na Teološkom fakultetu Gordon Conwell u Bostonu. Suosnivač je i glavni urednik časopisa Ethix (www.ethix.org), koautor brojnih radova o tehnologiji i matematici te potpredsjednik projekta Theology of Work (www.theologyofwork.org). Radio je trideset i dvije godine kao tehnološki direktor u Boeingu.

U kakvoj su vezi vjera i poslovanje? Činjenica je kako vjera ima mnogo više veze s poslovanjem, kao i poslovanje s vjerom, nego što se dosad smatralo ili govorilo. Upravo knjiga Slučajni menadžer ukazuje na put kojim mogu ići i menadžeri i vjernici, na put koji je kreiran vjerom i poslovanjem. U ovoj knjizi Erisman predstavlja poznatu priča o Josipu koji je služio kao egipatski rob i kao egipatski lider. Josip je osoba koja se uzdigla iz zatvorske ćelije prema dvoru te postala faraonova desna ruka.

Čitajući ovu knjigu stječe se dojam kako se u rukama drži neki oblik radnog priručnika, dok se, s druge strane, dobiva dijelom i duhovna dimenzija jer autor vješto kombinira vlastite spoznaje i praktična iskustva potrebna ljudima koji izvršavaju poslovne obveze. Knjiga Slučajni menadžer nastala je kao proizvod autorovih radnih iskustava i intervjua s poslovnim liderima iz svih krajeva svijeta i njezina posebna vrijednost i korisnost za čitatelja je u tome što govori o važnosti života s integritetom, bilo da se osobe nalaze na vrhu ili dnu korporacijske ljestvice.

Kao što autor navodi, priča o Josipu daje nam dvije spoznaje koje nadilaze ulogu posla koji obavljamo. S jedne strane, priča o Josipu ne nudi samo razumijevanje svrhe rada već pokazuje kako se može dobro obavljati posao i onda kada nisu najbolji uvjeti u kojima obavljamo taj posao. S druge strane, Josipova je priča prepoznatljiva bez obzira na nacionalne, geografske ili kulturološke okvire. Čitajući knjigu, čitatelj doznaje o iskustvima kroz koja je prolazio Josip, ali također i sam autor, ili neke druge moderne poslovne osobe.

Kroz 28 poglavlja govori se o poslovnim procesima kada su uvjeti bili kvalitetni, ali i kada su bili narušeni i otežani. U poglavljima koja nose naslove „Obrazovanje“, „Spreman?“, „Prvi liderski zadatak“, „Buran početak“, „Seksualna kušnja“, „Kada se loše stvari događaju dobrim ljudima“, „Posvećenost zadatku“, „Tračak nade“, „Prilika u pravi čas“, „Profesionalnost“, „Uredske spletke / politikanstvo“, „Donošenje loših vijesti nadređenima“, „Kako govoriti o Bogu na radnom mjestu“, „Strategija“, „Veliko promaknuće“, „Kako se nositi s uspjehom“, „Provedba strategije“, „Nezgodan klijent“, „Transparentnost, iskrenost i integritet“, „Strah i oproštenje“, „Poštenje i pravda“, „Moć kao kušnja“, „Novac kao kušnja“, „Globalizacija“, „Je li Josip zapravo podbacio“, „Korporacijska priča“, „Poziv“ i „Završna promišljanja“ autor vodi čitatelja kroz iskustva Josipa s moralnim pitanjima povezanim uz poslovanje, kako se nositi s vlastitim uspjehom, ali i teškoćama na koja se nailazi. Osim iskustva Josipa, autor približava i iskustva, kako vlastita tako i brojnih poslovnih osoba, i time se nastoji približiti etičko poslovanje koje se, u brojnim prigodama, temelji na vjeri. Kako se ponašati kada se čini da je „sve u redu“, a kako kada „kola idu nizbrdo“?

Promatrajući današnji svijet, etičke organizacije nastoje raditi za dobro cijelog društva, a ne isključivo za povećanje profita. U poslovnom svijetu postoji odgovornost, kako za moralnost tako i za društveno odgovorno ponašanje. Na primjeru Josipa, koji se suočavao s pitanjima koja su uobičajena i u današnjem poslovnom svijetu, može se naučiti kako se nositi s uspjehom, ali i s neuspjehom, kako marljivo raditi unatoč okolnostima koje postoje, kako kreirati i provesti strategiju, kako se oduprijeti kušnjama te kako steći ispravan pogled na svrhu i značenje rada.

Promatrajući današnji kompleksni poslovni svijet, temeljna komponenta uspješnog poslovanja dobro je poslovno vođenje. Sve ostalo, povezano s poslovanjem, stvara se kroz iskustvo, edukacije, usavršavanje, navodi autor knjige. Vrijednost sadržaja ove knjige, koje čitatelju predočuje Erisman, oslonac je kojeg predstavlja poslovna etika u poslovnom svijetu, gdje često vrijede pravila jačega, koji ne mora biti i uspješniji.

Može li se u Hrvatskoj, u hrvatskoj poslovnoj kulturi, držati do čovjeka, do bližnjega, u obitelji, u životnoj okolini, na poslu te u isto vrijeme poštovati Bog i njegova načela? Josip je pokazao da se može. A ti, dragi čitatelju?

Robert Bogešić

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *